pondělí 27. ledna 2014

Hudba pro tanečníky


Trochu mě zaráží jedna věc: mnoho irských tanečníků sice tvrdí, že mají rádi irskou hudbu, ale jinak se o ni vůbec nezajímají a neposlouchají ji. Maximálně zajdou na nějaký lokální koncert či letní festival, kde si zaskáčou na Morrison's jig v rockové aranži.
Nebudu tady hodnotit dramaturgii tuzemských festivalů ani hudební vkus kohokoli. Spíš bych chtěla rozvést jakou hudbu poslouchat a jak se k ní dostat.

Jedním z počátečních problémů je ten, že se u nás k irskému tanci dostáváme většinou až ve chvíli, kdy nějaký hudební vkus už máme. Irská hudba se pak stane jednou z těch věcí, co se nám líbí, ale „svoji“ hudbu posloucháme dál. Tím nechci říct, že v okamžiku, kdy se člověk přihlásí do kurzu a začne tančit, by měl zapomenout na to, co poslouchal předtím a věnovat se pouze irské muzice, ideálně by to ale mělo jít nakombinovat.

Druhým problémem je naše zeměpisná poloha. Takže jak se dostat k té dobré, kvalitní muzice z ostrova poněkud vzdáleného, když o tom na začátku nic nevím? Odpověď na tuto otázku jsem se jednak rozhodla vyřešit tímto článkem, druhak bych odkázala na muzikanty, kteří zcela jistě mají přehled o tradiční irské hudbě a minimálně ta „velká jména“ znát budou. Neumím si představit, proč by vám kdokoli neměl odpovědět (a třeba se i podělí :) ).
A pak jsou tu ty počítače a internety. Zkusmo jsem si projela uloz.to, kde jsem si zkusila vyhledat několik interpretů a vyhodilo mi to víc věcí, než jsem čekala. No a samozřejmě můžete projíždět YouTube. :)

Velkým benefitem poslouchání irské hudby je ten, že se ji naučíte vnímat - pak se budete moci nechat vést rytmem samotného tunesu a zjistíte, že k tomu žádné synťákové duc duc není potřeba. Místo toho budete schopní skutečně poslouchat rytmus podle doprovodu kytary či bodhránu. Zkrátka a jednoduše zjistíte, že to celé není jen mechanické počítání dob a taktů.

Ještě bych zde ráda upozornila na jednu věc: ne všechna irská hudba je kvalitní. Mám na mysli převážně tu tuzemskou, bohužel. Tím nemyslím, že by neuměli hrát (ačkoli prostor pro zlepšení má každý), spíš je příliš rozšířeno kopírování. Zkopírovat nejen tune i s aranží, ale celý set nebo celou písničku (a ještě přeložit text do češtiny) mi přijde nejen jako vrchol neinspirovanosti, ale taky jako krádež. Často se pak stane, že skladbě pak chybí to „něco“, čím je skladba původního interpreta zajímavá. Navíc bezduché kopírování včetně aranží ve mě vyvolává dojem, že kapela říká „Nejsme dost dobří, abychom si sestavili vlastní set a zaranžovali ho, a tak raději použijeme to, co nahrála Lúnasa. Však oni to tu nepoznají.“
Z toho vyvoďme, že neznalost ze strany posluchačů je dost velká. Pokud pomineme „běžného“ posluchače a muzikanty, tak jsme tu my, tanečníci, které by irská hudba měla zajímat v širším měřítku než Reel 113 Deana Crouche nebo Asonance. Proč si to myslím? Protože irský tanec je pro mě v první řadě uměním, ne sportem. Takže to nechce se jen honit za poháry na soutěžích, ale snažit pojmout všechny aspekty, z nichž je hudba k tanci jedním z nejdůležitějších. Zrovna u irského tance a hudby jedno závisí a odkazuje na druhé a jedno bez druhého působí neúplně a prázdně.

Teď bych vás ráda odkázala na blog Ondry, který irské hudbě rozumí jako málo dalších (alespoň v Česku) a v jeho článcích se dá najít mnoho užitečného i pro nemuzikanty :)

A abych poradila více konkrétně, tady je malinký a neúplný seznam interpretů (nejen irských), kteří rozhodně stojí za poslech a koupě jejich CDčka jsou dobře investované peníze, neb jejich nahrávky a koncerty jsou přesně tím správným příkladem, jak by kvalitní irská muzika měla vypadat.

  • Altan
  • Beoga
  • Bothy Band
  • Calico
  • Coolfin
  • Dálach
  • Danú
  • Déanta
  • Dervish
  • Dún An Doras
  • Flook
  • Four Men And A Dog
  • Gráda
  • Goblin
  • Guidewires
  • Lúnasa
  • Michael McGoldrick
  • Planxty
  • Solas
  • a mnoho dalších :)

Žádné komentáře:

Okomentovat